ЖАНР ROMANCE В КОНТЕКСТІ СУЧАСНОГО ЛІТЕРАТУРНОГО ПРОЦЕСУ (Р.Л. СТІВЕНСОН, Г.Р. ХАГГАРД)
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4604.2019.1(42).158023Ключові слова:
неоромантизм, масова література, мідл-література, пригодницький роман, імперський міфАнотація
Об´єктом нашого дослідження є жанрові риси англійського неоромантичного пригодницького роману – romance. Виконаний компаративний аналіз романів Р.Л. Стівенсона «Острів скарбів» та Г.Р. Хаггарда «Копальні царя Соломона» дозволив віднайти характерні риси жанру: екзотичний хронотоп який випробовує на міцність; герой – шляхетний не за походженням, а за вчинками; використання міфологічних мотивів – порятунок красуні, пошук артефакту. В розвідці обґрунтовується той факт, що на «порубіжжі» (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) жанр пригодницького роману був покликаний пропагувати імперську ідеологію Великої Британії в зрозумілій широким колам формі. Функціонально ця жанрова модифікація апелює до уяви, виконує здебільшого розважальну функцію, стратифікаційно спрямована на юнацьку аудиторію. Ставка на «усередненого» споживача зробила romance одним з найпопулярніших жанрів. Захоплення імперськими ідеями наприкінці ХІХ століття у Великій Британії вилилося в «активізм» - імперську течію, яка стала стилем життя та об’єднала письменників, які виступали пропагандистами імперської ідеології, патріотичного служіння Британії, були прихильниками ідеї національної єдності і т. ін. До них належали представники «романтичного відродження» - Стівенсон, а особливо Хаггард. З позиції сучасного літературного процесу в розвідці зініціюється питання про визначення позиції творчої спадщини Хаггарда в контексті мідл-літератури. В процесі дослідження були виокремлені хаггардівські риси жанру romance: звернення до актуальних проблем свого часу, відображення у спрощеній формі британського імперського менталітету, найважливішою складовою якого була перевага над народами з колонізованих країн. У висновках обґрунтовується, що письменники-неоромантики «порубіжжя», орієнтуючись на «середнього» читача та відмовляючись від виключного героя в літературі, вибудовують парадигму масової культури ХХ століття.
Посилання
Bahtin M. M. (2000) Epos i roman [Epic and Novel]. St. Petersburg: Azbuka Publ.
Benjamin W. (1936) Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit. (Russ. ed.: Benyamin V. (1996) Proizvedenie iskusstva v epohu ego tehnicheskoy vosproizvodimosti. Moscow. Medium Publ.).
Daly N. Modernism, Romance and the Fin de Siecle: Popular Fiction and British Culture (1880-1914). Cambrige University Press, 2004. Pp. 232.
Haggard H. R. (1885) King Solomon's Mines: Novel. (Russ. ed.: Haggard G.R. (2003) Kopi tsarya Solomona: Roman. Moscow. OLMA-PRESS Publ.).
Haggard H. R. (1887) About Fiction // Contemporary Review. London.
Haggard H. R. (1926) The Days of My Life. Volume I. Available from: http://gutenberg.net.au/ebooks03/0300131.txt. [Accessed 5/11/18].
Hensley N.K. (2017) Forms of Empire: The Poetics of Victorian Sovereignty. Oxford: Oxford University Press.
Katz Wendy R. (1987) Reider Haggard and the fiction of еmpire. New York.
Lang A. (1887) Realism and Romance // Contemporary Review. London.
Lure S. V. Rossiyskaya i Britanskaya imperii: kulturologicheskiy podhod // Obschestvennyie nauki i sovremennost. [Russian and British empires: cultural approach // Social sciences and modernity], 1996, no. 4, pp. 69-72.
Macdonald D. Mascult & Midlcult // Popular culture theory and methodology: a basic introduction. 1964. Pp 407.
Popova M.K. (2004) Natsionalnaya identichnost i ee otrazhenie v hudozhestvennom soznanii: monografiya. [National identity and its reflection in the artistic consciousness]. Voronezh.
Schukin V. G. Sotsiokulturnoe prostranstvo i problema zhanra // Voprosyi filosofii. [Sociocultural space and the problem of the genre // Items of philosofy], 1997, no. 6, pp. 69-78.
Stivenson R. L. (1981) Sobranie sochineniy [Complete works]: in 5 vols. Moscow. Pravda Publ.
Uellek R. (1978) Teoriya literaturyi [Theory of Literature]. Moscow. Progress Publ.
Urnov D. M. (1972) Pisatel, kotorogo chitayut [The writer who is being read] // Haggard H.R. King Solomon's Mines. Moscow. Progress Publ., pp. 5-22.
Urnov M. V. (1970) Na rubezhe vekov [At the turn of the century]. Moscow: Nauka Publ.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Записки з романо-германської філології
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.