ФЕНОМЕН ЕТИКЕТНОГО ПРОСТОРУ ТА ЙОГО ОРГАНІЗАЦІЯ ПЕРЦЕПТИВНИЙ АНАЛІЗ ВИСЛОВЛЮВАНЬ ФАТИЧНОЇ ПОДЯКИ

Автор(и)

  • Ю. М. Деревянко Запорізький національний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4604.2018.2(41).151340

Ключові слова:

культурний простір, етикетний простір, етикетний знак, фрейм, фрейм-сценарій, культурна специфічність

Анотація

Культурний простір, у центрі якого знаходиться людина, складають простори культури, що утворюються в процесі соціальних взаємодій. У статті розглянуто феномен етикетного простору й визначено його структурні елементи. Етикетний простір складають: суб’єкти етикетної комунікації, сталий набір етикетних ситуацій, постійний набір етикетних знаків, етикетні норми та комунікативні цінності. Приділено увагу кожному елементу етикетного простору, що має свою специфіку та свою функціональну цінність в системі цілого. Форма етикетного спілкування та її вербальне/невербальне наповнення визначається суб’єктами комунікації залежно від їх соціального статусу. Частотність уживання, комунікативна спрямованість етикетного висловлювання та ступінь ритуалізованості дозволяють встановити різні типи етикетних ситуацій. Етикетна ситуація завжди регламентована та актуалізується за визначеним сценарієм. У статті наголошується на існуванні набору етикетних знаків, що реалізуються в межах сценарію. Дублювання, посилення, протиставлення, заміщення знаків в комунікації залежить від ілокутивного призначення вживаних знаків. На основі культурних домінант формуються комунікативні цінності від конкретних комунікативних одиниць до чітко встановлених унікальних жанрів комунікації. Ігнорування певної цінності в етикетній взаємодії оцінюється негативно. У статті також обґрунтовано доцільність поліаспектного вивчення етикетного простору, що передбачає поєднання лінгвокогнітивного, культурологічного, семіотичного та лінгвістичного підходів. Лінгвокогнітивний аспект дослідження дозволяє виявити особливості ментальних структур комунікантів та виявити унікальні риси фреймів-сценарій у межах конкретної культури. Культурно-специфічні комунікативні цінності, на які орієнтуються комуніканти в етикетній взаємодії, можливо визначити в межах культурологічного аспекту дослідження. Аналіз етикетних знаків, що наповнюють сталі етикетні ситуації, передбачається семіотичним аспектом дослідження етикетного простору.

Посилання

Alimzhanova, G.M. (2004). Rechevoy etiket kazakhskogo i russkogo yazykov v ritualizovannykh situatsiyakh. Almaty.

Bayburin, A.K. (1990). U istokov etiketa: etnograficheskiye ocherki. Leningrad: Nauka.

Bukin A.G. (2006). Kul'turnoye prostranstvo i prostranstva kul'tur (PhD dissertation). Chita.

Voronetskaya O.S. (2005). Mesto etiketa v sisteme tsennostey (PhD dissertation). Tomsk.

Dement'yev V.V. (2013). Kommunikativnyye tsennosti russkoy kul'tury: kategoriya personal'nosti v leksike i pragmatike. – Moskva: Global Kom.

Drobnitskiy O. G. (1974). Ponyatiye morali. – Moskva: Nauka.

Ishankulova D.G. (2011). Kommunikativnyye tsennosti v leksiko-frazeologicheskoy sisteme angliyskogo yazyka (PhD dissertation). Moskva.

Kalugin A. (2000). Ne sotvori sebe vraga (sbornik). Moskva: Eksmo.

Kreydlin G.Ye. (2009). Semiotika, ili Azbuka obshcheniya: ucheb. posobiye. Moskva: Ilinta: Nauka.

Krongauz M.A. (2004). Russkiy rechevoy etiket na rubezhe epokh. Russkaya lingvistika, 28(2), 163-187.

Likhacheva L.S. (2000). Etiket v sotsial'nom sotrudnichestve: Metodologicheskiye vozmozhnosti poliparadigmal'nogo podkhoda (DS dissertation). Yekaterinburg.

Lotman Y.M. (1996). Vnutri myslyashchikh mirov. Moskva: Yazyki russkoy kul'tury.

Luneva V.V. (2011). Rechevoy etiket kak gipersemioticheskoye obrazovaniye: lingvopragmaticheskiy aspect (PhD dissertation). Rostov-na-Donu, 2011.

Morozova Ye.B. (2006). Neverbal'nyy etiket v yego sootnoshenii s verbal'nym (PhD dissertation). Moskva.

Skorodumova Ye.A. (2009). Etiket delovogo obshcheniya: sotsiokul'turnyy aspect (PhD dissertation). Moskva.

Stepnova M. (2011). Zhenshchiny Lazarya. AST, Astrel.

Sternin I.A. (1996). Russkiy rechevoy etiket. Voronezh.

Stoshkus K. (1988). Etiket v razvitii obshchestva. Eticheskaya mysl': Nauchno-publitsisticheskiye chteniya, 240 - 258.

Fenina V.V. (2005). Rechevyye zhanry malyy razgovor i svetskaya beseda v anglo-amerikanskoy i russkoy kul'ture (PhD dissertation). Saratov.

Formanovskaya N.I. (1989). Rechevoy etiket i kul'tura obshcheniya. Moskva: Vysshaya shkola.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-16

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОГО МОВОЗНАВСТВА