ЗАСОБИ ПОМ’ЯКШЕННЯ КАТЕГОРИЧНОСТІ ВИСЛОВЛЮВАННЯ І СТРАТЕГІЇ МІТІГАЦІІ В ДІЛОВОМУ МОВЛЕННІ (на матеріалі іспанського та італійського ділового листування)

Автор(и)

  • Л. В. Гринько Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4604.2018.2(41).151339

Ключові слова:

мітігація, комунікативне пом'якшення, комунікативні стратегії, зменшення іллокутивної сили, конфліктна ситуація, пом'якшення категоричності висловлювання

Анотація

У даній статті розглядаються умови реалізації мітігативної стратегії в іспанській і італійській діловій письмовій комунікації. Робиться спроба визначити, чи є мітігація стратегією чи тактикою у діловому спілкуванні. У зв'язку з цим розглядаються ці два поняття, запозичені багатьма науками, в тому числі і лінгвістичною, з військової термінології. У даній роботі мітігація розуміється як комунікативна стратегія, що передбачає використання низки тактичних прийомів, для реалізації яких залучаються мовні засоби. Комунікативна категорія мітігаціі розглядається як елемент комунікативної свідомості, що регулює комунікативну поведінку учасників комунікації. Досліджується прагматична категорія категоричності висловлювання і мовні засоби її пом'якшення, що реалізують комунікативну мітігацію. Комунікативна категорія мітігаціі (від латинського дієслова 'mitigare' - пом'якшувати) пов'язана зі зменшенням іллокутивної сили впливу на адресата в особливих комунікативних ситуаціях, а саме, в потенційно конфліктних ситуаціях, що досить часто виникають в діловому спілкуванні. Стратегії мітігаціі, як і тактичні прийоми її реалізації, є предметом дослідження також і в науках, пов'язаних з менеджментом. Вони становлять значний інтерес для політиків, журналістів і т.д. З одного боку, мітігативні стратегії розглядаються у зв'язку з категоріями співпраці, ввічливості, довіри, толерантності, не домінування і рівності, з іншого, конфліктності і суперництва, домінування і нерівності. У статті наголошується, що, будучи пов'язаною з ввічливістю і пом'якшенням категоричності, мітігація проте не є їхнім синонімом. Мітігація - це стратегія, а засоби вираження ввічливості і пом'якшення категоричності – це лише деякі з ряду засобів, прийомів і ходів, які тактично використовуються при цій стратегії. Досліджуються лінгвістичні характеристики і прагматичні інструменти мовної взаємодії комунікантів у процесі актуалізації їх комунікативних намірів. Мовна поведінка учасників ділового листування вибудовується за допомогою реалізації комунікативної стратегії, яка визначається як комплекс прагмаоріентованих мовних дій, спрямованих на досягнення комунікативної мети з використанням мовних тактик, що сприяють реалізації цієї стратегії. В ході дослідження робляться висновки щодо ролі прагмалінгвістичних інструментів реалізації комунікативної стратегії мітігаціі в досягненні успішності ділової комунікації та перлокутивного ефекту.

Посилання

Kryvoruchko, S.I. (2011). Linguistic and pragmatic properties of perlocutionary optimizers in modern German discourse: PhD thesis: speciality 10.02.04. Kharkiv.

Selivanova, E.A. (2004). Osnovy linguisticheskoy teorii teksta i kommunikazii. Kiev: Brama.

Tahtarova, S.S. (2010). Category of communicate softening (cognitive, discourse and etnocultural aspects): Thesis for a Doctoral Degree in Philology: speciality 10.02.04. Volgograd.

Tarasova, E.V. (2000). Sinergeticheskiye tendentsii v sovremennoy linguistike. In Visnyk Kharkivskogo universytetu. 50, 3-9.

Caffi, C. (1999). On mitigation. In Journal of Pragmatics. Vol.31, 881-909.

Fraser, B. (1980). Conversational mitigation. In Journal of Pragmatics. Vol.4, H4, 341-350.

Holmes, J. (1984). Modyfying illocutionary force. In Journal of Pragmatics. Vol.8, 345-365 .

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-16

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОГО МОВОЗНАВСТВА