КОНСТРУЮВАННЯ НОМІНАТИВНОГО ПОЛЯ КОНЦЕПТУ: ЕТАПИ ТА ОДИНИЦІ

Автор(и)

  • І. М. Колегаєва Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4604.2018.1(40).137068

Ключові слова:

сема, семема, дефініційна ознака, дефініційний аналіз, номінативна одиниця, номінативне поле, вербалізований концепт

Анотація

Статтю присвячено розглядові принципів конструювання номінативного поля вербалізованого концепту. Описуються п’ть етапів формування репрезентативної емпіричної бази для подальшого когнітивного дослідження концепту як такого. Першим етапом передбачається вилучення із тлумачних словників номінативних одиниць, семантично споріднених із ключовою лексемою-ім’ям концепту. Під номінативними одиницями розуміємо семеми разом із їхніми словниковими дефініціями, а також фразеологізми та паремії. На другому етапі виконується дефініційний аналіз, який результується укладанням номенклатури сем, вербалізованих низкою дефініційних ознак, яких через синонімію тлумачень виявляється більше аніж сем. Пропонується процедура поглибленого семного аналізу. На третьому етапі ключові для відповідного поля семи аранжуються за їхнім смисловим і словотвірним потенціалом:експлікується ЩО називається, ЯК характеризується, ЯКІ трансформації відбуваються з цими семами в межах досліджуваного поля. Постулюється необхідність четвертого і п’ятого етапів: структурування поля на ядро, медіальну зону і периферію та етимологічний аналіз ядерних семем.

Посилання

Zhabotinskaja, S. A. (2009). Koncept / Domen: Matrichnaja i setevaja modeli. In Kul’tura narodov Prichernomor’ja. Simferopol’: Tavricheskij nacional’nyj universitet im.V.I. Vernadskogo, 168. T. 1, 254–259.

Ivanova, L. P. (2010). Obshhee jazykoznanie. Kurs lekcij/ Nauchnoe posobie. K.: Osvita Ukrainy.

Kobozeva, I. M. (2007). Lingvisticheskaja semantika: Uchebnik. Izd. 3-e stereotip. M.: KomKniga.

Krasnyh, V. V. (2012). Osnovy psiholingvistiki: Lekcionnyj kurs. Izd. 2-e, dopolnennoe. – M.: Gnozis.

Kunin, A. V. (1986). Kurs frazeologii sovremennogo anglijskogo jazyka. M.: Vysshaja shkola.

Pimenova, M. V. (2011). Jazykovaja kartina mira. Izd.3-e dop. – Sankt-Peterburg: SPbGU.

Popova, Z. D., Sternin, I. A. (2006). Semantiko-kognitivnyj analiz jazyka. Voronezh: Istoki.

Selivanova, E. A. (2000). Kognitivnaja onomasiologija: [monografija]. K.: Iz-vo ukr. fitosociologicheskogo centra.

Seliverstova, O. N. (2004). Trudy po semantike. M.: Jazyki slavjanskoj kul’tury.

Spinoza, B. (1957). Izbrannye proizvedenija. M.: Gos. izd-vo politiches. Literatury. T.1., 631, T.2., 726.

Telija, V. N. (1996). Russkaja frazeologija. Semanticheskij, pragmaticheskij i

lingvokul’turologicheskij aspekty. M.: Jazyki russkoj kul’tury.

Ufimceva, A. A. (1986). Leksicheskoe znachenie: princip semiologicheskogo opisanija leksiki. M.: Nauka.

Ufimceva, A. A. (2004). Tipy slovesnyh znakov. Izd. 2-e, stereotip. M.: Editorial URSS.

Dictionaries

http://www.oed.com/

http://dictionary.cambridge.org/dictionary/

https://www.merriam-webster.com/

http://www.macmillandictionary.com/

https://en.oxforddictionaries.com/

https://ahdictionary.com/word/search.html?q

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-07-09

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ СУЧАСНОГО МОВОЗНАВСТВА