В. ВИННИЧЕНКО І ДЖ. ОРВЕЛЛ У ДИСКУРСІ «ТОТАЛІТАРНОГО НАРАТИВУ»

Автор(и)

  • Г. М. Сиваченко Інститут літератури ім. Т. Г. Шевченка Національної академії наук України, Україна https://orcid.org/0000-0002-8052-4028

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4604.2025.1(54).338561

Ключові слова:

тоталітарний наратив, іммігрант, автентичність, жанр, травма, пам’ять, авторська свідомість, інтертекстуальність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі творчості Володимира Винниченка та Джорджа Орвелла у формуванні й розвитку «тоталітарного наративу» в літературі ХХ століття. Роман «Сонячна машина» (1928) Володимира Винниченка відкриває не лише нову сторінку в історії української літератури, а й стоїть у витоків жанру науково-фантастичного утопічного роману в європейській літературі в сучасному розумінні. Варто наголосити, що цей твір є першим українським науково-фантастичним та утопічним романом. Водночас, в науковій розвідці прослідковується еволюція жанру антиутопії, визначаються її ознаки та функції як політичної та культурної критики тоталітарних режимів.

Особлива увага в нашому дослідженні приділяється порівняльному аналізу творчості Володимира Винниченка та Джорджа Орвелла, їхнім політичним поглядам, мотивації та способам відображення тоталітарних систем у щоденниках, романах і публіцистиці. В результаті дослідження було встановлено, що такі романи митців, як «Сонячна машина» і «1984», є глибоким дослідженням соціальних та політичних структур, а також спробою осмислити механізми функціонування тоталітарних структур та інструментами ідеологічної маніпуляції, які призводять до руйнування особистості.

В статті також аналізуються концептуальні відмінності між утопією та дистопією, їхня історична та філософська основу, а також роль антиутопії як літературного засобу моральної й політичної критики. Компаративне дослідження уможливлюється ідейною схожістю, полемічним характером творчості обох авторів, їхній відвертій критиці тоталітарних режимів, зокрема сталінізму і фашизму, а також ролі авторів у формуванні світоглядної позиції щодо людської свободи, моралі та відповідальності.

Антиутопії Володимира Винниченка і Джорджа Орвелла залишаються актуальними творами в контексті сучасного «тоталітарного наративу», які порушують питання про цінність людського життя та свободу особистості.

Посилання

Arendt, G. (2002). Dzherela totalitaryzmu [The sources of totalitarianism] (575 p.). Kyiv: Dukh i litera. [in Ukrainian].

Bahrianyi, I. (2006). Vybrani tvory: u 2-kh tomakh [Selected works: in 2 vols] (704 p.). Kyiv: Yunivers. [in Ukrainian].

Hrabovych, H. (1991). Shevchenko yak mifotvorets [Shevchenko as a mythmaker] (210 p.). Kyiv: Osnovy. [in Ukrainian].

Epstein, M. (2023). Russkyi antymyr. Polytyka na hrany apokalypsysa [The Russian anti-world: politics on the verge of apocalypse] (248 p.). New-York: Franc-Tireur. [in Russian].

Orwell, G. (1947). Kolhosp tvaryn [Animal Farm] (92 p.). Munich: Prometei. [in Ukrainian].

Orwell, G. (1992). Esse. Stati. Retsenzii [Essay. Articles. Reviews]. Perm: KAPYKB. [in Russian].

Ukrainka, L. (1977). Zibrannia tvoriv v dvanadtsiaty tomakh [Selected works in 12 vols.] (Vol. 8, 316 p.). Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

Vynnychenko, V. (2021). Shchodennyky (1932–1942) [Diaries (1932–1942)] (Vol. 1, 448 p.). Kharkiv: Folio. [in Ukrainian].

Vynnychenko, V. (2024). Shchodennyky (1943–1951) [ Diaries (143–1951)] (Vol. 2, 480 p.). Kharkiv: Folio. [in Ukrainian].

Bloch, E. (1974). Utopia and utopian thought (238 p.). London.

Huxley, A. (2000). Complete essays of Aldous Huxley (Vol. 6, 510 p.). Chicago.

Koestler, A. (1955). The trail of the dinosaur (296 p.). London: Macmillan Company.

Morton, G. (1981). The boundaries of genre (236 p.). Austin: Northwestern University Press.

Wilde, O. (2000). The complete works of Oscar Wilde. Criticism: historical criticism, intentions. The soul of man (Vol. 4, 704 p.). Oxford University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Номер

Розділ

Статті