МОДА КРІЗЬ ПРИЗМУ КОНЦЕПТУАЛЬНОЇ МЕТАФОРИ: ВІД ПЕКЛА ДО ПРИСТРАСТІ

Автор(и)

  • Oльга Ігорівна Білик Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-3973-0700

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4604.2025.1(54).338544

Ключові слова:

концептуальна метафора, домен джерела, домен цілі, мапування, мода

Анотація

У статті досліджено емоційні та культурні виміри модної індустрії крізь призму теорії концептуальної метафори (Conceptual Metaphor Theory) на прикладі роману Лорен Вайсбергер «Диявол носить Prada». У центрі аналізу дві ключові метафори — FASHION IS HELL та FASHION IS PASSION. Ці метафори відображають психологічні суперечності, притаманні світу високої моди, а саме її здатність одночасно виснажувати й надихати. Спираючись на якісний текстовий аналіз, дослідження простежує метафоричне мапування між доменами джерела та цілі, показуючи, як концептуальна метафора відображає досвід персонажів та емоційний настрій розповіді. Метафора FASHION IS HELL показує модне середовище як жорстку, ієрархічну систему, засновану на страху, покорі та психологічному тиску. Образ Міранди Прістлі уособлює владу та емоційний контроль, а Енді Сакс — вразливість і боротьбу в суворих умовах. Ця метафора також критикує токсичну робочу культуру та стрес у професійній сфері. З іншого боку, FASHION IS PASSION підкреслює красу, бажання та емоційну залученість. Через яскраві описи, символічні деталі та емоційну лексику мода постає як засіб самовираження, натхнення й ідентичності. Персонажі визначають себе через стиль і знаходять у моді джерело особистого зростання. Обидві метафори виконують когнітивну функцію, допомагаючи читачеві осмислити складні емоційні процеси в професійному середовищі. У статті стверджується, що метафора у художньому тексті не лише передає індивідуальне сприйняття, а й відображає ширші культурні ідеології, пов’язані з успіхом, амбіціями та естетичною владою в модному світі.

Посилання

Bilyk, O., & Pyliachyk, N. (2018). Metaphorisation of BREXIT in modern political discourse. Advanced Education, (10), 118–126. https://doi.org/10.20535/2410-8286.127267

Bilyk, O., Ivanotchak, N., & Pyliachyk, N. (2021). Metaphorical presentation of future in the American election discourse. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism, 32(71)(5/1), 97–102. https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.5-1/17

Bilyk, O., Bylytsia, U., Doichyk, O., Ivanotchak, N., & Pyliachyk, N. (2022). COVID-19 metaphoric blends in media discourse. Studies About Languages, 40, 17–33. https://doi.org/10.5755/j01.sal.40.1.30155

Bystrov, Y. (2014). Fractal metaphor LIFE IS A STORY in biographical narrative. Topics in Linguistics, 14(1), 1–8. https://doi.org/10.2478/topling-2014-0007

Cameron, L. (2003). Metaphor in educational discourse. London: Continuum.

Charteris-Black, J. (2005). Politicians and rhetoric: The persuasive power of metaphor. Palgrave Macmillan.

Gibbs, R. W. (1994). The poetics of mind: Figurative thought, language, and understanding. Cambridge University Press.

Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practical introduction (2nd ed.). Oxford University Press.

Kövecses, Z. (2015). Where metaphors come from: Reconsidering context in metaphor. Oxford University Press.

Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.

Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by (2nd ed.). University of Chicago Press.

Musolff, A. (2006). Metaphor scenarios in public discourse. Metaphor and Symbol, 21(1), 23–38. https://doi.org/10.1207/s15327868ms2101_2

Semino, E. (2008). Metaphor in discourse. Cambridge University Press.

Stockwell, P. (2002). Cognitive poetics: An introduction. Routledge.

Weisberger, L. (2003). The Devil Wears Prada. Broadway Books.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-20

Номер

Розділ

Статті