СИНТАКСИЧНЕ АРАНЖУВАННЯ ТЕКСТІВ ДЕРЖАВНОГО ГІМНУ: АНГЛІЙСЬКО-НІМЕЦЬКІ ПАРАЛЕЛІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4604.2024.1(52).310318Ключові слова:
просте речення, паратаксис, гіпотаксис, період, синкретизм, синтаксичний паралелізм, повтори, лакунарність, аплікаціяАнотація
Роботу присвячено вивченню синтаксичного аранжування текстів АДГ/НДГ у межах опозиції «просте речення vs складне речення», кількість яких у цих текстах виявляється дуже близьким до золотої пропорції. Предметом аналізу є структурно-семантичне осмислення форми і змісту синтаксичних побудов у ланцюжку «просте речення — паратаксис — гіпотаксис — період» на тлі процесів синкретизації.
З’ясовано, що просте речення в текстах АДГ/НДГ рідко відповідає канону мінімальної структурної схеми, відхиляючись від неї у бік або лакунарності, або ускладненості. Лакунарність пов’язана з еліпсом присудка та інверсією, а ускладненість — з типовим для германських мов правобічним гілкуванням, що зумовлюється прагненням до повноінформативності мовленнєвого повідомлення і регулюється двома факторами — наближеністю до канону та віддаленістю від нього. Кожен із них є, як правило, носієм мовної експресії, яка створюється контрастом форми і змісту. Натомість у пара- та гіпотаксисі до створення контрасту підключається ще й функція.
Із всього розмаїття сурядних смислів у текстах АДГ/НДГ реалізуються лише копулятивний, адверсативний і каузальний з абсолютною перевагою першого. Їх використання виявляється обмеженим абсолютним переважанням означальних і умовних речень (для німецької) та означальних і з’ясувальних (для англійської).
Решта підрядних синтаксем зовсім не реалізується в гімнах. Іще менш вживаною синтаксичною формою в текстах АДГ/НДГ є період, що пов’язано з його невідповідністю постулату максимальної когнітивно-емоційної доступності для споживачів цього інтелектуального продукту. Перед періодом стоїть важливе завдання: уникнення когнітивно-логічної перевантаженості та досягнення максимальної інформативності конструкції.
Доводиться, що закони жанру і вимоги замовників, віддаючи перевагу простим реченнєвим утворенням і накладаючи обмеження на використання складних, спричиняють тісне переплетення сурядності, підрядності й однорідності при стислості форми. Чужі для гімну відношення каузальності, протиставності, концесивності, фінальності, темпоральності та ін. не є атрибутами політичної дискурсії, а тому є малопридатними для художньо-виразного, рекламно стислого і переконливого змалювання образу держави та ідеї національного єднання.
Посилання
Kovaliv, Yu. (2007). Literaturoznavcha entsyklopediia [Literary encyclopedia] (Vol. 2, 624 p.). Kyiv: Akademiia. [in Ukrainian].
Selivanova, O. O. (2010). Linhvistychna entsyklopediia [Linguistic encyclopedia] (844 p.). Poltava: Dovkillia-K. [in Ukrainian].
Khoroshylov, O. (2021). Estetychnyi instrumentarii formuvannia uiavnykh spilnot: fenomen natsionalnoho himnu [An aesthetic toolkit for the formation of imaginary communities: the phenomenon of the national anthem]. Mizhnarodni ta politychni doslidzhennia, (34), 212–231. [in Ukrainian].
Baranova, S., & Rozhenko, O. (2016). Lexical and Stylistic Features of English-Speaking National Anthems in the Aspect of Ideological Discourse. Philolohichni traktaty, 8(2), 80–87.
Baranova, S., & Rozhenko, O. (2018). Problem of Transformations in Translation of English-Language National Anthems. Philolohichni traktaty, 10(2), 25–34.
Burton-Roberts, N. (2011). Analyzing Sentences. An Introduction to English Syntax (280 p.). London: Longman.
Machin, D. (2017). Music and sound as discourse and ideology: The case of the national anthem. The Routledge handbook of language and politics (pp. 426–439). Routledge. https://www.researchgate.net/profile/David-Machin-4/publication/348674983_
Martin, J. R., & Rose, D. (2008). Genre relations: Mapping culture (289 p.). London: Equino.
Rottgeri, A. (2023). Remotivierte Lieder-Revisited: Helter Skelter und die Neuinterpretationen von Nationalhymnen. Remotivierung in der Sprache: Auf der Suche nach Form und Bedeutung (pp. 283–299). Berlin, Heidelberg: Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-65799-7_13
Prykholdko, A. M. (2024). Kontseptosystema nimetskomovnykh tekstiv dyskursyvnoho zhanru “derzhavnyi himn” [Conceptual system of German-language texts of the discursive genre “state anthem”]. Linhvistychni studii, (47), 101–113. https://doi.org/10.31558/1815-3070.2023.47.8 [in Ukrainian].
Prykhodko, А. М. (2024). Prahmasemantychna orhanizatsiia tekstiv dyskursyvnoho zhanru “derzhavnyi himn”: anhliisko-nimetski paraleli [Pragma Semantic organization of texts of the discursive genre “state anthem”: English-German parallels]. Anhlistyka ta amerykanistyka, (21), 42–55. https://doi.org/10.15421/382407 [in Ukrainian].
Silaghi-Dumitrescu, R. (2023). Trends in the texts of national anthems: A comparative study. Heliyon, (9(8)), 1–12. https://www.cell.com/heliyon/pdf/S2405-8440(23)06313-2.pdf
Schopp, J. (2021). Vom Studentenlied zur Nationalhymne: Vårt Land / Maamme laulu — ein Lied und sein Kontext. In J. Franzon, A. K. Greenall, S. Kvam, A. Parianou (Eds.), Song Translation: Lyrics in Contexts (pp. 285–312). Berlin: FRANK & TIMME.
Yngve, V. H. (1961). The depth hypothesis. Structure of language and its mathematical aspect. Proceedings of the Symposia in Applied Mathematics (Vol. 12, pp. 130–138). New York: Providence, Rhode Island: American Mathematical Society.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.