НЕЛІНІЙНІ ЕПОХИ У СУЧАСНОМУ ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4604.2024.1(52).310304Ключові слова:
нелінійна епоха, переорієнтування, свідомість, художня форма, світобачення, картина світуАнотація
У статті визначається необхідність дослідження й аналізу нелінійних епох. Ця проблема на даний час є актуальною, оскільки динаміка сучасного життя вимагає теоретичного осмислення стихійних процесів, що відбуваються, а також прогнозування шляхів їх подальшого розвитку. На відміну від стабільних епох, аналіз яких можна проводити за допомогою традиційних методів, — нестабільні періоди, що проходять в умовах кризи і хаотичності, потребують принципово іншого психоемоційного, енергоемоційного, духовного і розумового осмислення. Вони виникають на межі колосальних за масштабом культурних епох (античність, середньовіччя, Ренесанс, Новий час, перехід до романтизму, трансформація реалізму тощо) і характеризуються стихійними явищами, які унаслідок протиріч і численних коливань наростають.
Щоб пояснити логіку цих явищ у розвитку літератури, вважаємо необхідним розглянути під новим кутом зору процес зміни жанрових систем, міфопоетичного та художнього мислення письменників, психологію творчості, персонажний рівень творів тощо. Применшувати роль таких періодів не можна, оскільки це час створення нових напрямів, які згодом стають основою для формування нового світобачення, методів пізнання, наукової картини світу. З одного боку, це період криз, які породжують трагічне світовідчуття і передчуття катастрофи, з іншого — це своєрідний пролог до наступної доби, бо це час переорієнтування і зміни свідомості, оновлення усіх видів мистецтва, створення нових художньо-естетичних течій, філософських теорій, які стають основою творчості авторів.
З огляду на це, пропонується нова модель характеристики нестабільної епохи, яка включає систематизацію основних її показників; обґрунтовується використання синергетичних досліджень у характеристиці літератури цього часу; на прикладі аналізу рубіжних епох XVIII–ХІХ ст., ХІХ–ХХ ст. застосовується фазова модель переорієнтації, головними елементами якої є порушення рівноваги (нелінійність, розбалансованість процесів), хаос, самоорганізація нових художніх форм, оформлення нової системи оповіді.
Посилання
Ababina, N. V. (2021). Literatura i synerhetyka: navch. posib. Odesa: Feniks. [in Ukrainian].
Halchuk, O. (2023). Anhliiskyi i amerykanskyi neoromantyzm u postatiakh i tekstakh: navch. posib. Ivano-Frankivsk: Kushnir. [in Ukrainian].
Yershova-Babenko, I. (2006). Psikhosinergeticheskie osnovaniya kontseptualno-strategicheskoy modeli vysshego obrazovaniya. Fіlosofіya osvіty, (2(4)), 24–35. [in Russian].
Svydruk, I. I., Myronov, Yu.B., & Kundytskyi, O. O. (2013). Teoriia orhanizatsii: pidruchnyk. Lviv: Novyi Svit-2000. [in Ukrainian].
Prigogine, I., & Stengers, I. (1984). Order out of chaos: Man’s new dialogue with nature. Minneapolis: University of Minnesota.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.