КОНСТРУЮВАННЯ ЧОЛОВІЧОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У ДРАМАТИЧНОМУ ДИСКУРСІ ЧАСІВ РЕСТАВРАЦІЇ СТЮАРТІВ

Автор(и)

  • О. В. Маріна Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди , Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4604.2021.2(47).245952

Ключові слова:

драматичний дискурс, ідентичність, стратегія, тактика, Реставрація Стюартів

Анотація

У статті поняття дискурсу та ідентичності розглянуто з позицій когнітивнокомунікативної парадигми. Я стверджую, що драматичний дискурс часів Реставрації Стюартів був продуктом суспільства перехідного періоду, що знаходилося на шляху змін від одного культурного, соціального та політичного ладу до іншого, і формувався під гнітючим впливом Карла II, який активно використовував інститут театру як інструмент поширення нових ідей і відновлення королівської влади. У статті обґрунтовано, що чоловічі ідентичності, що конструюються у драматичному дискурсі часів Реставрації Стюартів, часто надихалися та створювалися групою друзів і придворних короля, дотепниками, які брали участь у державних справах, активно долучалися до написання драматичних творів і поширювали основні ідеї панівного класу у своїх літературних творах. У цій статті я наводжу результати дослідження двох чоловічих ідентичностей, представлених у драматичних творах часів Реставрації Стюартів: ідентичності лібертіна-аристократа (лібертіна-героя) та ідентичності лібертіна-франта. Я також наголошую на ролі прагматичної стратегії самопрезентації у конструюванні ідентичності й виділяю тактики її вербалізації, а саме: тактику ідентифікації, тактику солідаризації та тактику дистанціювання. У цій науковій розвідці я доводжу, що у драматичних творах часів Реставрації Стюартів лібертіни-герої презентують себе як бабії, дебошири та лихослови, а лібертіни-франти представлені як розпусники і денді. У цій статті я стверджую, що через тактику ідентифікації лібертіни-герої та лібертіни-франти демонструють свою вірність ідеям лібертинізму, а через тактику солідаризації продемонстровано прихильність лібертінів-героїв та лібертінів-франтів до нової ідеології, моди та тенденцій. Тактика дистанціювання використовується, щоб наголосити на перевазі лібертінів-героїв над лібертінами-франтами. 

Посилання

Bondarenko E. B., Martyniuk A. P., Frolova I. E., Shevchenko I. S. (2017). Kak narisovat portret ptitsy: metodologiia cognitivno-kommunikativnogo analiza yazyka: kollektivnaia monografiia [How to paint a portrait of a bird: methodology of a cognitive-communicative analysis: a collective monography] / pod. red. I. S. Shevchenko. KhNU imeni V.N. Karazina [in Russian].

Issers, O. S. (2008). Kommunikativnye strategii i taktiki russkoj rechi [Communicative strategies and tactics of Russian speech]. Izd. 5-e. M.: Izd-vo LKIb [in Russian].

Karasik, V. I. (2007). Discursivnaya personologiia [Discursive Personology]. Yazyk, Kommunikaziia i sozialnaiia sreda [Language, Communication and Social Environment], 5, 78-86 [in Russian].

Matuzkova, E. P. (2015). Anglijskaja identichnost' kak lingvokul'turnyj fenomen: kognitivnodiskursivnyj aspekt [English identity as a lingvo-cultural phenomenon: a cognitive-discursive aspect].

Kognicija, kommunikacija, diskurs [Cognition, communication, discourse], 11. 68–86 [in Russian]. http://sites.google.com/site/cognitiondiscourse/ DOI: 10.26565/2218-2926-2015-11-06

Parshina, O. N. (2004). Strategii i taktiki rechevogo povedenija sovremennoj politicheskoj jelity Rossii: monografija [Strageties and tactics of speech behavior of modern Russian political elite: monography] / pod. red. O. B. Sirotininoj. Astrahan': AGTU [in Russian].

Arena, T. F. (2017). Masking the drama: A space for revolution in Aphra Behn’s “The Rover” and “The Feign’d Courtezans”. Peter Lang.

Dharwadker, A. (1997). Class, Authorship, and the Social Intertexture of Genre in Restoration Theater. Studies in English Literature, Restoration and Eighteenth Century 1500-1900, 37(3). 461-482.

Theater. Studies in English Literature, Restoration and Eighteenth Century 1500-1900, 37(3). 461482.

Dobrée, B. (1924). Restoration Comedy 1660-1720. Clarendon Press.

Foucault, M. (1972). The Archaeology of Knowledge and Discourse on Language / Transl. from French. Pantheon Books.

Goffman, E. (1959). Presentation of Self in Everyday Life. Anchor.

Lukić, Atila & Gordan Maslov. (2014). “Did Somebody Say ‘Transition’?” A Critical Intervention into the Use of a Notion. Praktyka Teoretyczna, 3(14). 203-223.

Neagle, R. C. (1989). The Restoration theater world and the plays of William Wycherley: Unpublished doctoral dissertation / Loyola University of Chicago.

Van Dijk, T.A., & Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. Academic Press.

Villiers G., Wycherley, W., Etherege, G., Dryden, J., Otway, T., Vanbrugh, J., … Farquhar, G. (1953). Restoration Plays. H. Bruce (Ed.). McGraw-Hill.

Walkling, A. R. (2001). Court Culture and ‘Absolutism’ in Restoration England. The Court Historian, 6(3), 225-233. DOI: 10.1179/cou.2001.6.3.003

Webster, J. W. (2005). Performing libertinism in Charles II’s court: Politics, drama, sexuality. Palgrave Macmillan.

Zimbardo, R. A. (1998). At zero point: Discourse, culture, and satire in Restoration England. University Press of Kentucky.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-15

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ СУЧАСНОГО МОВОЗНАВСТВА